0

De Aldi-smartphone

Minder bekende producenten spelen een steeds grotere rol op de smartphonemarkt. Wat voor gevolgen heeft dit?

De Aldi-Smartphone

Zes april brengt Aldi een nieuwe smartphone op de markt, de Wolfgang AT-AS-53N Phablet. Dit kun je met een prijs van €279,- een budget-smartphone noemen. Budget-smartphones zijn er al sinds er smartphones te koop zijn, maar ze hebben de verkoopcijfers van de A-merken nooit kunnen evenaren. Hoe komt dit? Waarom kiest de consument voor een iPhone 5, en niet voor een Xiaomi M1?


David en Goliath

De meest voor de hand liggende reden is de naamsbekendheid van de grootste Smartphoneproducenten. De consument heeft vertrouwen in het merk dat het meest verkocht wordt. Veel mensen kiezen voor een iPhone 5 of een Samsung Galaxy S4 omdat deze toestellen een statusverhogende werking zouden hebben. Dit blinde vertrouwen in de topmerken kan ook slecht uitpakken, merken kunnen de hoge verwachtingen van de consument niet altijd waarmaken. De Apple-fans bijvoorbeeld, hadden niet verwacht dat Apple Maps boordevol fouten zou zitten toen ze hun iPhone 5 voor-bestelden. Door de naamsbekendheid die de grootste fabrikanten hebben verworven, is het moeilijk voor kleinere fabrikanten om in de markt door te dringen.


B-merk versus A-merk

Een manier waarop de minder bekende merken kunnen concurreren met de bekende merken is de prijs. De meest populaire smartphones van dit moment kosten minimaal 400 euro. Om de prijs te drukken maken producenten als Wolfgang, Yarvik en Huawei smartphones met minder goede specificaties. Ze maken vaak gebruik van minder goede touchscreens, missen een ‘front facing camera’ of moeten inleveren op hun rekensnelheid. Dit stelt de consument voor een keuze. In de praktijk kiest men vaker voor de meest bekende modellen met de beste specificaties, en is men bereid daar meer geld voor neer te leggen.


De groei van de B-merken

De iets minder bekende merken komen tegenwoordig echter vaker met telefoons op de markt die niet onderdoen voor de nieuwste modellen van Samsung, HTC en Apple. Onlangs stelde Huawei haar nieuwe Ascend P2 voor op het Mobile World Congress in Barcelona. Huawei claimt hiermee de snelste smartphone ter wereld op de markt te brengen. De specificaties zijn op de veel vlakken beter dan die van het huidige aanbod van smartphones. Met zijn hoge schermresolutie, processorsnelheid en hoogwaardige camera’s is hij een opvallende nieuwkomer. Het nieuwe vlaggenschip van Huawei is met een nieuwprijs van rond de 400 euro geen budget-smartphone meer te noemen, maar is nog wel aanzienlijk goedkoper dan zijn concurrenten.


Verandering op de markt

Door het stijgende aantal producenten van high-end smartphones zou de statusverhogende werking van merken als Apple wel eens af kunnen nemen. De keuze voor de grootste merken ligt minder voor de hand als meer merken smartphones gaan verkopen die minstens zo goed zijn, maar wel een stuk goedkoper. De prijs wordt zo minder bepaald door naamsbekendheid, maar meer door de kwaliteit van het product.

Een ontwikkeling die door merken als Samsung, HTC, Apple, LG en Nokia gevreesd wordt, en die ik alleen maar kan toejuichen.
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden