0

E-reader concurrent papieren boek

Elektronische boeken worden steeds populairder. Wat betekent dit voor de traditionele boeken? Is de boekenwinkel straks verdwenen?

Het einde van het papieren boek?

E-readers bestaan al tientallen jaren, maar pas in 2004 kwam Sony met een product dat een grote concurrent voor het papieren boek vormde. De meningen waren verdeeld. Veel consumenten vonden het prachtig dat ze niet meer tientallen boeken mee hoefden te nemen op vakantie, maar alleen nog maar een compacte e-reader. Uitgevers en schrijvers vreesden voor hun inkomen, de digitale versies van hun boeken werden vaak illegaal gedownload.


Nieuwe mogelijkheden door nieuwe ontwikkelingen

Een aantal nieuwe ontwikkelingen zorgden ervoor dat de e-reader een populair alternatief voor gewone boeken werd.
 

Elektronisch papier

De belangrijkste reden dat de e-reader vóór 2004 nog niet doorbrak, was het scherm. De readers van voor die tijd hadden gewone schermen die licht uitzonden, wat na enkele uren erg vermoeiend kon zijn. De Sony Librie was de eerste e-reader die gebruikt maakte van de e-ink-technologie. Deze digitale inkt bestaat uit bolletjes met een zwarte en een witte kant, die elektronisch omgedraaid kunnen worden. Samen vormen deze bolletjes een beeld op het elektronische papier. Het voordeel hiervan is dat het scherm licht reflecteert in plaats van het uit te zenden, wat minder vermoeiend is voor de lezer. De tekst is goed leesbaar in fel zonlicht en het elektronische papier gebruikt minder energie dan traditionele schermen.Langere accuduur

Door de ontwikkeling van betere accu’s en minder verbruikende schermen is de gebruiksduur van de e-readers aanzienlijk toegenomen. In plaats van uren zijn ze tegenwoordig dagen te gebruiken. Met deze eigenschap wordt een nadeel ten opzichte van het papieren boek grotendeels uitgewist.
 

Grotere toegankelijkheid naar tekstbestanden

Tien jaar geleden maakte nog bijna niemand gebruik van gedigitaliseerde boeken. Maar de vraag naar e-readers en de vraag naar e-boeken wakkeren elkaar aan. Hoe meer mensen e-readers hebben, hoe groter de vraag naar e-boeken. En hoe groter het aanbod aan e-boeken, hoe meer mensen bereid zijn om een e-reader te kopen. Met name het aanbod in illegale boeken is ontzettend toegenomen. Met een paar muisklikken heb je 8 GB aan boeken, wat garant staat voor 11.000 titels.
 

Schrijvers en uitgevers de dupe?

Omdat veel mensen ervoor kiezen om hun e-boeken gratis te downloaden, voelen uitgeverijen zich gedwongen om de prijs hoog te houden. Een e-boek kost slechts een paar euro minder dan een papieren boek. Veel mensen denken dan ook: welke gek betaalt 15 euro voor een digitaal bestand dat op het internet voor het oprapen ligt?
 

Uitgevers niet de enige

Boekenuitgevers zijn niet de enige met dit probleem. Ook platenmaatschappijen en filmproducenten klagen over consumenten die hun producten gratis downloaden. Maar de praktijk heeft laten zien dat men zichzelf prima overeind houdt, zolang men met de digitale ontwikkeling mee groeit.
 

Speelt de uitgever straks nog wel een rol?

Uitgevers vrezen door de komst van de e-boeken niet alleen hun inkomsten, maar ook hun functie te verliezen. Met de verkoop van digitale bestanden zijn de investeringen aanzienlijk minder hoog dan met boeken. De boeken hoeven niet meer gedrukt en gedistribueerd te worden. Voor de verkoop van digitale boeken is veel minder personeel nodig.
In de muziek- en filmindustrie is gebleken dat er altijd een groep consumenten hecht aan het bezitten van het echte, originele product. Ze hebben liever een mooie CD in hun rek of DVD-box in hun kast dan een digitaal bestand op hun computer.

Voor de uitgevers is het noodzakelijk flexibel te zijn, dan zullen ze net als de film- en muziekproducenten hun hoofd zonder problemen boven water houden.
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden