0

Een gratis tip voor BlackBerry

De BlackBerry Z10 is niet het toestel waarop iedereen zat te wachten, BlackBerry kan zich beter volledig richten op de zakelijke markt.

Een gratis tip voor BlackBerry

Het zijn interessante tijden in de smartphonewereld. Vrijwel alle grote merken brengen in deze periode met veel vertoon hun nieuwste vlaggenschip uit. Zo staat de Samsung Galaxy S4 voor de deur, is de Nokia Lumia 920 sinds kort beschikbaar en is BlackBerry onlangs met de gloednieuwe BlackBerry Z10 gekomen. Door al deze nieuwe lanceringen lijkt de iPhone 5 al haast weer verouderd.
 

Ik denk dat de komende tijd zal blijken welke fabrikanten het gaan halen en welke niet. Hoewel ik mogelijkheden zie voor Nokia, denk ik dat BlackBerry definitief zal afhaken. Het nieuwste model van BlackBerry, de Z10 werd gepresenteerd als de redding van BlackBerry, maar eigenlijk zijn alle experts het erover eens. Hij is te weinig revolutionair, draait op een nieuw besturingssysteem waarvoor nauwelijks apps gemaakt worden en is bovendien opvallend prijzig.


Hoe is het zover gekomen?

Enkele jaren geleden was een BlackBerry nog dé smartphone waarmee je gezien kon worden. De BlackBerry was één van de eerste telefoons waarmee je altijd en overal het internet op kon en was hiermee vooral erg populair onder zakelijke gebruikers.
 

In een later stadium is BlackBerry zich ook gaan richten op particulieren. Waar dit aanvankelijk goed ging, BlackBerry had immers een hip corporate-style imago, liep de verkoop van toestellen na verloop van tijd steeds verder terug. Hiervoor is een simpele verklaring te geven. De BlackBerry’s waren simpelweg niet goed genoeg. Zij waren uitgerust met teleurstellende camera’s, waren vaak traag en het scherm was, door het toetsenbord, relatief klein. Tel daar nog eens de desastreuze internetstoring van oktober 2011 bij op, toen BlackBerry gebruikers enkele dagen zonder internet zaten, en het is duidelijk waarom BlackBerry geen schim meer is van het bedrijf dat zij in haar hoogtijdagen was.
 

De BlackBerry Z10 kan worden gezien als een poging om een inhaalslag te maken, maar uit alle recensies blijkt dat de concurrentie te ver voor ligt om ooit nog serieus mee te doen in de all-round smartphonewereld.


Een zakelijke telefoon

De enige mogelijkheid voor BlackBerry lijkt mij om zich terug te trekken uit de markt voor particulieren en zich exclusief te gaan richten op de zakelijke markt. Hier heeft BlackBerry ooit naam gemaakt en wordt zij nog gewaardeerd. Door nu enkele slimme en relatief eenvoudige aanpassingen te doen in haar soft- en hardware kan zij een groot deel van haar zakelijke klanten terugwinnen.
 

Om te beginnen biedt de BlackBerry-Hub nu al grote mogelijkheden voor de zakenman die altijd en overal van op de hoogte wil worden gehouden. Als dit wordt uitgebreid en verder wordt gestreamlined, zou dit wel eens een unique selling point van BlackBerry kunnen worden. Hiernaast moet BlackBerry inzetten op een betere aansluiting op bedrijfssoftware, wat nu met vrijwel alle telefoons nog een drama is.
 

Ten derde moet BlackBerry werken aan het imago om de meest veilige telefoonaanbieder te zijn. Niets schrikt bedrijven zo af als de mogelijkheid dat bedrijfsgeheimen uitlekken. Door zich te presenteren als een betrouwbare en degelijke producent zal BlackBerry veel bedrijven kunnen overhalen om hun personeel van BlackBerry’s te voorzien.
 

Batterijduur is relatief belangrijk voor de zakelijke gebruiker, die vaak langere tijd op weg is en zich niet kan permitteren zonder telefoon te zitten. Als BlackBerry dus eens een fatsoenlijke accu in haar telefoon plaatst, die wat mij betreft ten koste mag gaan van een supercamera (dat is namelijk veel minder interessant voor de zakelijke gebruiker) dan voorspel ik dat veel zakelijke klanten de overstap zullen maken en BlackBerry weer een zonnige toekomst tegemoet zal gaan.
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden