0

Gaat Microsoft weer de fout in met Surface RT?

Gaat Microsoft weer de fout in met Surface RT?

De tablet-lijn van Windows heeft een slechte start gemaakt. Komen ze er weer bovenop, of wordt Surface net als de Zune mediaspeler een grote flop?

Microsoft Surface RT, wie kent het niet?

Op 8 Juni 2012 introduceerde ’s werelds grootste softwarebedrijf haar eerste tablet: De Windows Surface RT. De verwachtingen waren hoog, maar de verkoopcijfers vielen tegen. Veel mensen weten vandaag de dag nog niet eens van het bestaan van de Windows Surface RT. Wat ging er fout, en zal Windows Surface RT ooit een grote concurrent van de iPad worden?


Moeilijk verkrijgbaar

De start van Windows Surface RT verliep al moeizaam. In een poging om een hype rond het product te creëren zond Microsoft nietszeggende commercials uit en lieten ze aanvankelijk niets los over de specificaties en de prijs van het product. De productie was laag, en de Windows Surface RT was na de lancering op 26 oktober 2012 eerst alleen verkrijgbaar via het internet. De consument wist dus niet wat hij kocht, en had ook niet de mogelijkheid het in zijn handen te houden.


Herkenbaar

De fouten die Windows maakt worden vaak vergeleken met de fouten die gemaakt zijn bij Windows Zune. Deze mediaspeler moest de concurrentie aangaan met de iPod, maar doordat de verkoopcijfers slecht waren en Microsoft de Zune maar niet op wilde geven heeft het het bedrijf veel geld gekost.


Microsoft Surface RT versus iPad

Vanaf het begin wilde Microsoft de strijd aan gaan met Apple met een tablet voor zakelijk gebruik en voor vermaak. De nadruk werd vaak gelegd op specificaties die de Windows Surface RT wel had, en de Apple iPad niet: een USB-verbinding, een geïntegreerde standaard en een touch cover met toetsenbord. Dit leidde tot veel onbegrip. De iPad had volgens velen met haar Retina-display en gigantische aanbod aan apps veel meer te bieden. Daarnaast was je met een Windows Surface RT niet eens veel goedkoper uit, en voor een touch cover moest je nog eens honderd euro extra betalen.


Comeback

Begin februari 2013 kwam Microsoft met een nieuwe tablet: de Microsoft Surface Pro. Weer liepen ze tegen bekende problemen aan: door vage marketingstrategieën werd er niet één duidelijke visie naar de consument overgebracht, en door een te lage productie moesten veel mensen op hun Microsoft Surface pro wachten.

Qua prestaties ging het apparaat er wel op vooruit met Windows 8 als besturingssysteem en een snellere intel-CPU. De nieuwe tablet kon zich dus meten met hun concurrent: de iPad. Maar qua prijs gingen ze er niet op vooruit, terwijl iPad-modellen vanaf ongeveer 500 euro verkrijgbaar zijn kost de Microsoft Surface Pro minimaal 850 euro. Deze hoge prijsklasse in combinatie met het gebrek aan merkherkenning van de Windows Surface zorgden ervoor dat de tablet-lijn van Windows het tot nu toe niet echt gemaakt heeft.


Nog niet verloren

Windows heeft nog niet verloren. Door de grote financiële klappen die het bedrijf heeft gekregen van Windows Surface zijn ze het over een andere boeg gaan gooien: de prijs is gaan zakken, en ze proberen zich minder voor te stellen als slechts een concurrent van Apple. Dat is moeilijk in een wereld waar elke tablet nog met de iPad vergeleken wordt, maar een tablet met een originele visie en een scherpe prijs kan Windows Surface er bovenop helpen.


Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden