0

Reclameoorlog onder de telecomgiganten

Reclameoorlog onder de telecomgiganten

Al enige tijd woedt er een heuse reclameoorlog onder de telecomproviders T-mobile, Vodafone, KPN en Telfort.

Pizza met ansjovis als munitie

Met listige metaforen of kenmerken uit andere campagnes verwijzen de providers naar hun concurrenten. Het bekendste voorbeeld is misschien wel die van de ansjovispizza. T-mobile maakte, geheel onschuldig, een televisiecommercial met Ali-B in de hoofdrol. Ali-B vergeleek de abonnementen die op dat moment werden aangeboden met een pizza die niet zonder ansjovis geleverd kon worden. Hij wilde zelf kiezen wat hij op zijn pizza had, en refereerde dus naar een abonnement dat door de consument zelf samengesteld kon worden. Vanaf dat moment werden zulke abonnementen ook aangeboden. De boodschap was dat T-mobile goed naar zijn klanten luistert, door ze zelf te laten kiezen wat ze op hun pizza willen. Dit was voor Vodafone het uitgelezen moment voor een aanval in de reclameoorlog. Al snel zonden ze een radiocommercial uit met een klant die bij T-mobile klaagde over een pizza met ansjovis, waarbij hij de bodem en de ansjovis los moest bestellen. Hij dacht een advertentie gezien te hebben waarbij hij zijn complete pizza in één keer kon bestellen: ‘Ik heb het toch echt gelezen, in een rood met witte advertentie!’ . De medewerker vertelt hem vervolgens dat hij waarschijnlijk een advertentie van Vodafone heeft gezien. Veel commercials met directe aanvallen op concurrenten hebben nog gevolgd. Zo openden personen een gesprek bijvoorbeeld met ‘ Goeiemoggel!’; het woord dat veel terug kwam in een campagne van KPN, of er werden slogans en zegswijzen uit Telfort-reclames nagedaan.


Hoe ver mag je gaan?

De vraag is natuurlijk: hoe ver mag je gaan in zo’n reclameoorlog? Hiervoor zijn een aantal regels opgesteld door de Reclame Code Commissie. Reclames mogen bijvoorbeeld niet misleidend zijn, maar ook niet kleinerend voor de concurrent. De reclames in de reclameoorlog lijken vooral in strijd te zijn met deze tweede regel. Bedrijven zetten de aanval direct in op hun concurrent, en veel opmerkingen zouden wel eens als ‘kleinerend’ bestempeld kunnen worden. De twee bovenstaande regel geldt alleen voor een vergelijkende reclame. Als duidelijk is over welk bedrijf het gaat spreekt men van een vergelijkende reclame. Of dat met de reclames in de huidige reclameoorlog het geval is, wil de commissie nog niet zeggen. Daarmee zouden ze inhoudelijk op de zaak in gaan.


Telecomgiganten houden het leuk

Vooralsnog hebben de bedrijven sportief op elkaars commercials gereageerd. Vodafone zegt dat ze met haar commercials slechts als doel heeft zich af te zetten tegen haar concurrenten, en dus volgens de regels speelt. T-mobile ziet het als compliment dat andere reclames naar hun merk verwijzen. En KPN, dat zich vaak voor wil doen als een provider met een volwassen karakter, zegt alleen te willen reageren op hun eigen producten of diensten, en niet op wat anderen doen.
Door het sportieve karakter van de reclameoorlog en het feit dat de consument er geen schade door lijdt ziet niemand een reden om er een einde aan te maken. Des te langer kunnen wij genieten van de grappige commercials en de rivaliteit van de providers!
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden