0

Robert Downey Jr. gestrikt door HTC

Het gaat met HTC, net als met veel andere smartphonemerken, niet goed. Kan Robert Downey Jr. het bedrijf redden?

Zal Robert Downey Jr. HTC redden?

Robert Downey Jr. heeft getekend voor een twee jaar durende marketingcampagne van HTC. Deze campagne kost HTC 12 miljoen dollar. Het bedrijf wil hiermee de marktpositie verbeteren om beter de concurrentie met Apple en Samsung aan te kunnen gaan.


Slechte cijfers

Het gaat al enige tijd slecht met HTC. Het bedrijf verkocht 32,1 miljoen toestellen in 2012 in plaats van 43,3 miljoen in 2011. Hun marktaandeel slinkt, terwijl Samsung en Apple een steeds belangrijkere positie in gaan nemen. Het marktaandeel van HTC was in 2012 nog 4 %. HTC CEO Peter Chou heeft aangekondigd dat aandeel te verhogen tot 10% of zelfs 15%. In dit streven ziet HTC zich als David in de strijd van David tegen Goliath. Om hun doel waar te maken zal HTC alle zeilen moeten bijzetten; Apple en Samsung zijn allerminst bereid op hun positie in te leveren.


Campagne met Robert Downey Jr.

Robert Downey Jr. is degene die HTC hierbij moet gaan helpen. De filmster, onder anderen bekend als Iron Man en Robin Hood, gaat als het nieuwe gezicht van HTC het merk vertegenwoordigen in een twee jaar durende reclamecampagne. Robert Downey Jr. past goed bij het underdog-imago dat HTC uit wil stralen. De acteur zal als woordvoerder en in commercials als zichzelf verschijnen, en niet als één van zijn filmpersonages.


Niet de eerste

Dit is niet de eerste telecomcampagne met een bekendheid. Sony Ericsson startte er ooit een met Maria Sharapova, Nokia met Rihanna, Motorola met David Beckham en Megan fox en Blackberry met Alicia Keys. De tegenspeler met de meest opvallende campagnes is Samsung. Samsung heeft jaarlijks veruit het grootste marketingbudget. Het bedrijf heeft campagnes gestart met namen als Paul Rudd, Seth Rogan, LeBron James en Jay-Z.
 

Of HTC is opgewassen tegen Samsung is nog maar de vraag. Maar met Robert Downey Jr., misschien wel de meest waardevolle acteur van dit moment, zullen ze het Samsung de komende twee jaar zeker niet makkelijk maken.
 
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden