0

Waarom Nokia het helemaal gaat maken

De ontwikkeling van smartphones is de laatste jaren in een enorme stroomversnelling geraakt. Nokia gaat het de komende jaren helemaal maken.

Waarom Nokia het helemaal gaat maken

De smartphonemarkt is momenteel een van de snelst veranderende markten die er bestaat. In een enorm tempo komen er nieuwe modellen uit en verschillende merken steken elkaar constant naar de kroon. De ontwikkeling van smartphones is de laatste jaren in een enorme stroomversnelling geraakt. Telefoons die enkele jaren geleden nog supermodern waren, zijn vandaag de dag alweer helemaal voorbij gestreefd.

Het is dan ook moeilijk te voorspellen welke smartphones het de komende tijd goed zullen doen. Zullen Samsung en Apple blijven wedijveren om de koppositie, of komt Blackberry met een comeback? Ik denk het allebei niet. Volgens mij ligt de toekomst in Finland, bij Nokia.

Hoewel het doen van voorspellingen in een zich sterk ontwikkelende markt moeilijk is, denk ik dat Nokia het de komende tijd, tegen de algemene verwachtingen in, erg goed zal gaan doen. Dit heeft te maken met de verschillende factoren waarop men let bij de aanschaf van een telefoon. Sommige factoren worden mijns inziens momenteel overschat, terwijl andere vaak niet serieus genoeg worden genomen. Ik zal deze verschillende factoren hier stapsgewijs bespreken.


Hardware

Normaal gesproken wordt er bij de vergelijking tussen telefoons altijd veel gekeken naar de verschillen in hardware. Dit was zeer logisch toen er nog grote verschillen bestonden tussen verschillende telefoons, maar volgens mij is de techniek van vrijwel alle moderne smartphones momenteel zodanig geoptimaliseerd dat er enkel nog detailverschillen zijn.

Natuurlijk verschillen de specificaties van de verschillende telefoons, maar het is de vraag wat de doorsneeconsument hiervan merkt. Als een telefoon al als een zonnetje draait op een dual-core processor, dan heeft men niet snel behoefte aan een quad-core variant. Evenzo heeft een 16 megapixel camera voor de niet-professionele fotograaf geen merkbaar verschil met de 12 megapixel. Ook de kwaliteit van de schermen is in de afgelopen periode zodanig toegenomen dat er hier niet heel veel winst meer mogelijk is.

Natuurlijk is de grens met de ontwikkeling van de hardware nog niet bereikt, maar ik vermoed niet dat er opeens een telefoon zal komen met een specificatie die alle andere telefoons achter zich laat. Hardware wordt dus een steeds minder doorslaggevende factor in de keuze voor een telefoon.


Software en apps

Een tweede punt wat van belang is bij de aanschaf van een telefoon is het besturingssysteem. Het belang hiervan valt grofweg in twee delen uiteen. Allereerst gaat het om een zeker gebruiksgemak. Mijns inziens is dit gebruiksgemak momenteel bij de meeste besturingssystemen zodanig geoptimaliseerd dat er niet één systeem vele malen beter is dan de anderen.

Het tweede punt is het aantal beschikbare apps. Android en iOs lopen hierin nog altijd voorop, maar Windows, waar de nieuwste Nokia’s op draaien is met een inhaalslag bezig. De kritische massa lijkt bereikt. Momenteel zijn er al meer dan honderdduizend verschillende apps beschikbaar voor de Windows Phone en vrijwel alle populaire apps voor Android en iOs, zijn nu ook voor Windows Phone beschikbaar.


Loyaliteit en reputatie

Een derde factor die een rol speelt bij de aanschaf van een smartphone is de reputatie van het merk en de loyaliteit van de consument.

Analisten vergeten wel eens dat de aankoop van een smartphone zelden geheel rationeel gebeurt. Veel mensen laten het gevoel ook meespelen bij de aanschaf van een nieuwe telefoon. Een consument die tevreden was met zijn vorige smartphone zal de volgende keer eerder voor hetzelfde merk kiezen. Hier valt veel te winnen voor Nokia. BlackBerry heeft met de langdurige internetstoring in oktober 2011 veel krediet verloren en er wordt ook meer en meer gemopperd over de soms matige kwaliteit, hoge prijs en het uitblijven van grote innovaties van Apple.

Nokia heeft echter een uitstekende reputatie. Wie aan Nokia denkt, denkt bijna automatisch aan de onverwoestbare Nokia 3310 uit het pre-smartphone tijdperk. Het Finse bedrijf heeft de reputatie zeer solide en degelijke telefoons te maken. Als er één ergernis is bij smartphone-gebruikers is het wel de kwetsbaarheid van de toestellen. Wat dit betreft staan er gouden tijden te wachten voor Nokia.


Uiterlijk

Een ander, in mijn ogen, onderschatte factor is het uiterlijk van de telefoon. Een telefoon is niet alleen een gebruiksapparaat, het is ook een statussymbool, een persoonlijke accessoire. Het is dus van het grootste belang dat een smartphone er ook goed uitziet. Apple heeft dit altijd goed begrepen. De eerste iPhone was mede zo’n groot succes omdat hij er zo fabelachtig goed, bijna science-fictionachtig, uitzag. Het nieuwe is er bij Apple echter inmiddels wel af. Zij zullen echt met een nieuw design moeten komen als zij nieuwe klanten willen trekken. Zo getuigen ook de relatief bekoelde reacties op het uiterlijk van de iPhone 5.

Samsung staat vooral bekend om de geavanceerde telefoons, maar qua design hebben zij nooit voorop gelopen. Dit is dan ook een van de redenen waarom mensen hun Samsung vaak opfleuren met een Samsung hoesje. Ik vind het niet verbazingwekkend dat juist bij Samsung zoveel mensen kiezen voor een extravagant hoesje, zoals bijvoorbeeld een cassetteband hoesje of een pinguïn hoesje.

Nokia heeft het belang van een goed uiterlijk volgens mij het beste begrepen. Scandinavië is natuurlijk altijd dé plek geweest voor design en naar mijn mening hebben ze dit met de nieuwste Lumia lijn helemaal waar gemaakt. Als Nokia zich momenteel ergens mee onderscheidt, is het wel het perfect vormgegeven uiterlijk van haar nieuwste smartphones. Ze zien er gewoon heel erg goed en strak uit, hiermee wil je gezien worden. De niet direct bijzonder handige, maar zeer futuristische snufjes als de draadloze oplader maken het compleet.

Mijn voorspelling is dus dat Nokia het de komende tijd verassend goed zal gaan doen.
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden